Wyjazd szkoleniowy anglistek na Sycylię

Przełom sierpnia i września był czasem pełnym wrażeń dla dwóch nauczycielek języka angielskiego naszej szkoły, p. Natalii Frąszczak i p. Agnieszki Klemenskiej – Woźniak. Od 30.08.2021 r. do 3.09.2021 r. obie panie brały udział w szkoleniu na Sycylii „ English & culture – methodology”.

Szkolenie związane było z realizacją w naszej szkole projektu “SMART Szkolenia Motywacja Aktywność Rozwój Trwałość” (2019 -1- PL01-KA101-064786) w ramach programu Erasmus+ Edukacja szkolna, akcja Mobilność kadry edukacji szkolnej.

Organizacją przyjmującą i organizującą szkolenie była firma Enso Group Ltd z Wielkiej Brytanii. Językiem szkolenia był język angielski. Obie panie miały możliwość poszerzyć swoją wiedzę z zakresu pisania projektów w klasie, wykorzystywania autentycznych materiałów na zajęciach oraz indukcyjnego podejścia do gramatyki. Udoskonaliły także pracę z wykorzystaniem  metody odwróconej klasy “flipped teaching” oraz umiejętność używania angielskich idiomów i słownictwa slangowego. Miały też okazję obserwacji zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod omówionych wcześniej na szkoleniu. 

Oto relacje obu pań:

Natalia Frąszczak: „Już pierwszego dnia pobytu na Sycylii ruszyłam do centrum Palermo, by odkrywać piękno tego miasta, które zachwyca budynkami, zielenią parków, wąskimi uliczkami, ale przede wszystkim uprzejmością i uczynnością Sycylijczyków.  Następnego dnia zaczęło się szkolenie na temat brytyjskiego systemu edukacji, który znacznie różni się od naszego. Dyskusje na temat, który wiek jest odpowiedni dla dzieci by rozpoczęły swoją przygodę ze szkołą, trwałyby z pewnością do późnych godzin popołudniowych, gdyby nie fakt, że wszystkim uczestnikom szkolenia zaczęło burczeć w brzuchach. Z głową pełnych nowych pomysłów na przeprowadzanie lekcji kulturowych udałam się na typowo sycylijski obiad składający się ze świeżych ryb i owoców morza.

Kolejne dni szkolenia były równie ciekawe. Poznałam dużo wyrażeń potocznych i slangowych oraz idiomów,  które w języku angielskim powstają z dnia na dzień i są przede wszystkim stosowane przez młodych ludzi, dlatego tez trudno znaleźć tego typu słownictwo w jakimkolwiek podręczniku. Omawiane były problemy związane z imigracją, a także Brexitem.  Poznałam również nowe  metody nauczania gramatyki w sposób indukcyjny oraz jak pracować metodą odwróconej klasy. Dzięki zajęciom zdobyłam też dużo autentycznych  materiałów, które z pewnością będą dla moich uczniów dużym urozmaiceniem podczas pracy na lekcjach.

Każdy dzień był pełen nowych wyzwań edukacyjnych jak i kulturowych. Podczas pobytu w Palermo odkryłam, że czas sjesty jest chwilą, kiedy należy zwolnić i absolutnie nie denerwować się sytuacjami kiedy np. autobus, na który czeka się kilka godzin, w ogóle nie przyjedzie. Wtedy najlepiej udać się na plażę i zanurzyć się w krystalicznie czystej wodzie. Mondello i Cefalu idealnie do tego celu się nadają. Obie miejscowości zachwyciły mnie krętymi uliczkami, pięknymi plażami, ciepłą i przejrzystą wodą w morzu. Oto jak podsumowałabym cały pobyt szkoleniowy w Palermo: Było intensywnie, edukacyjnie,  gorąco i smacznie i mam nadzieję   na więcej takich wyjazdów!”

Agnieszka Klemenska – Woźniak: „Wyjazd na szkolenie do Palermo pozwolił mi poznać zarówno najnowsze metody uczenia gramatyki oraz pisania, wymienić się doświadczeniami oraz poznać kulturę obcego dla mnie do tej pory kraju. W czasie zajęć miałyśmy czas na obserwację lekcji prowadzonych przez innego nauczyciela oraz dyskusję na tematy związane z metodyką, kulturą brytyjską czy imigracją. Liczne ćwiczenia udoskonaliły  moje umiejętności związane z użyciem TIK na zajęciach.

 Wyjazd ten nie byłby jednak pełen bez popołudniowych i wieczornych wyjść i wycieczek. Pozwoliło mi to na odkrycie wielu przepięknych miejsc, rozkoszowanie się włoską kuchnią oraz poznanie wielu aspektów włoskiej kultury. Moimi doświadczeniami i spostrzeżeniami dzieliłam się również podczas zajęć, co było często impulsem do dyskusji na temat różnic między Polską, Włochami i Wielką Brytanią.”

Koordynatorem projektu jest p. Małgorzata Jaśniak, a koordynatorem pomocniczym jest p. Irmina Jaźwińska.

Relacja z działań projektowych jest dostępna na profilu projektu na Facebook’u:

https://www.facebook.com/Erasmus-in-ZSP-Ko%C5%9Bcian-102318007829761/?ref=pages_you_manage

powrót Drukuj